4. Szövegelrendezés

book-419589_640

A mai leckében a szöveg, illetve a bekezdések elrendezéséről lesz szó elméletben és a gyakorlatban is.

Az olvasmányból megtudhatod, hogy

  • miként tagolhatók a bekezdések
  • mi az a sorbehúzás, mekkora ennek a mértéke
  • mi a különböző irányú igazítások szerepe és jelentősége
  • mi az a modulháló

Olvasd el itt!

Ehhez a leckéhez két videót készítettem, mely a GIMP szöveg eszközének működését mutatja be. Sorra vesszük az elméleti részben említett tagolás, sorbehúzás és igazítás műveletét, megismerkedhetsz a különféle szövegformázási lehetőségekkel és a segédvonalak használatával is.

Az első részhez kattints ide!

A második részt tekintsd meg itt!

 

3. Tervezés, betűpárok

lead-set-441136_1280

Ha nem azonos fontkészletet használunk egy oldalon belül, akkor a legfontosabb szempont a betűtípusok kiválasztásánál az, hogy megfelelő mértékű, egyértelműen beazonosítható, jól látható kontraszt legyen az egyes betűkészletek közt.

Mivel érhető el a megfelelő kontraszt?

Legyen különbség a méretben, színben, vonalvastagságban, a betűk formájában a betűkkel leírt szavak alakjában vagy irányában.

Kattints ide a folytatáshoz!

1. Tipográfia – bevezető

letters-691842_1280

A tipográfia szó a görög tüposz (minta, kép, vésett ábra) és gráfó (írni, rajzolni) összetételéből adódik. A közlés szöveges és képi megformálásával, elrendezésével foglalkozik.

Tipográfiáról hagyományosan a nyomdászattal, könyvek grafikai tervezésével kapcsolatban szoktunk beszélni, ám az igazság az, hogy ma már életünk számos területén találkozhatunk vele.

Sétáljunk végig egy város utcáján és rengeteg példát találunk a tipográfiára: utcatáblák, üzletfeliratok, közlekedési táblák, plakátok, kézzel írt vagy számítógéppel szerkesztett hirdetések a faliújságon.

Vagy nézzünk körül a lakásban és fedezzük fel a tipográfiát olyan minden nap használt tárgyakon, mint az élelmiszerek csomagolása, tisztálkodó és tisztítószerek, háztartási gépek.

Ha a számítógépet bekapcsoljuk, szövegszerkesztőt használunk, e-mailt küldünk vagy tollat, ceruzát veszünk a kezünkbe, szembesülünk azzal is, hogy nem csak látjuk a mások által létrehozott formákat, hanem mi magunk is alakítjuk azt. Tehát ma már mindenki – aki írni tud – műveli is a tipográfiát.

Kattints ide a folytatáshoz!